Jacco Buisman, commercieel directeur, Movares, foto: Paul van der Klei

Movares: spoorinfrastructuur kan ook met beperkt budget beter

De spoorbranche moet met het oog op de aankomende bezuinigingen de huidige infrastructuur zo efficiënt mogelijk benutten. Dat kan onder meer door knooppunten te ontvlechten en optimaal gebruik te maken van het spoornetwerk. Dat zeggen directieleden Klaas Strijbis en Jacco Buisman van advies- en ingenieursbureau Movares. Jacco Buisman volgt op 1 januari 2013 Klaas Strijbis op als directeur bij Movares.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Movares: spoorinfrastructuur kan ook met beperkt budget beter”

Arco Sierts|04.12.12|11:22

Movares leert niks van gemaakte fouten. “”Betere”” benutting is niet de oplossing, maar de OORZAAK van de problemen. Een _nog_ hogere benutting maakt de ellende juist exponentieel groter!
Wat wel helpt is het effectief en doelmatig verminderen van trein-trein-hinder door een aanzienlijk betere dynamische besturing inclusief conflictsignalering/beslissingsondersteuning/tractie-advies, plus cabinesignalering, korte blokken en inhaalsporen. Op die manier haal je meer capaciteit uit dezelfde rails.

Michiel Blaauboer|06.12.12|14:27

Beste Arco, vanwaar deze angst? Korte blokken _is_ toch een vorm van beter benutten van de infrastructuur? Graag zou ik daar samen eens over brainstormen in plaats van naar elkaar roepen. Samen kunnen en moeten we dit probleem op kunnen lossen.

Arco Sierts|06.12.12|15:42

Angst? Ik ben niet bang :-)

Uiteraard is ‘korte blokken” een van de mogelijke technische invullingen van *echt* beter benutten. Eens!

Separatie van corridors is dat duidelijk niet. Corridor-separatie is een combinatie van verkeer/vervoermaatregel (=vrijwel altijd aantasting klantwaarde) plus fysieke inframaatregel (=peperdure separatie-infra als apart spoor / apart perron / fly-over / dive-under). Kortom negatieve klantwaarde, hoge kosten en geen betere benutting van bestaand spoor. Hmmm….

Arco Sierts|06.12.12|16:01

Eigenlijk is het heel simpel: Movares en ProRail doen voorkomen alsof ze enorm betrokken met Beter Benutten bezig zijn, maar ondertussen moet er gewoon beton gestort worden en heel veel aan rails, seinen, wissels en kabels geknutseld worden. Hierdoor wordt er op een klein aantal punten en lijnen relatief veel geld uitgegeven, maar vaak niet goed genoeg. Elders blijven de knelpunten bestaan, want het geld was al op. Daar moet je dan alsnog gaan proppen met treinen.Totaalresultaat is ondoelmatig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.