Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail

ProRail kan niet verder gaan als zelfstandige organisatie. Althans, dat vindt een politieke meerderheid. Dat valt te lezen in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. De kans dat NS en ProRail worden samengevoegd is echter niet erg groot. Dat zegt directeur Corina de Jongh van Railforum.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail”

Hans Hakkenbroek|05.09.12|19:08

Is deze discussie nog steeds bezig, dit kost alleen maar geld zo!!

;-) Gerrit Farla|06.09.12|15:49

ProRail, NS en overige stakeholders zijn lerende organisaties. Het management van de diverse organisaties trekken er hard aan om zaken te verbeteren. In de ProRail organisatie merk ik duidelijk een verbeterende beweging. Ook de betrokken aannemers laten een meegaande tendens zien. Ik verwacht de komende perioden een merkbare verbetering te zien in de geleverde kwaliteit van betrokken partijen. Dus overheid en gebruikers blijf kritisch kijken hoe partijen acteren, zij doen er echt wel iets mee.

Jan Koning|06.09.12|16:33

Eerst een correctie op wat Bashir zei: door het samenvoegen van ProRail en NS kan op de overhead (niet overheid!) bezuinigd worden, omdat beide organisaties worden samengevoegd.

Ten tweede is de marktwerking op het spoor in het reizigersvervoer dan wel niet helemaal gelukt, in het goederenvervoer is dat wel degelijk het geval. Reed voorheen alleen NS Cargo (later Railion, thans DB Schenker) als goederenvervoerder in Nederland, nu rijden er 17 vervoerders. Marktwerking genoeg, lijkt me.

GT de Boer|07.09.12|10:16

Ook in het reizigersvervoer is sprake van marktwerking. Arriva is met ingang van volgend jaar veruit de tweede grote reizigersvervoerder per spoor van Nederland. En de grootste in het Noorden. Daarnaast rijden Connexxion, Syntus en Veolia reizigers treinen in Nederland.

Jan Koning|07.09.12|12:22

@GT de Boer: die marktwerking in het reizigersvervoer is direct of indirect grotendeels een concurrentie tussen staatsbedrijven. Arriva is eigendom van Deutsche Bahn; Connexxion valt viaTransdev en de Caisse des Dépôts onder het Franse ministerie van Financien. Keolis is eigenaar van Syntus (sinds aug.). Keolis is voor 44,5% eigendom van SNCF, wederom een staatsbedrijf. Alleen Veolia is een echt particulier, beursgenoteerd bedrijf (waarvan Caisse des Dépôts toch nog weer voor 9,2% eigenaar is).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail | SpoorPro.nl

Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail

ProRail kan niet verder gaan als zelfstandige organisatie. Althans, dat vindt een politieke meerderheid. Dat valt te lezen in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. De kans dat NS en ProRail worden samengevoegd is echter niet erg groot. Dat zegt directeur Corina de Jongh van Railforum.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Politieke meerderheid wil af van zelfstandigheid ProRail”

Hans Hakkenbroek|05.09.12|19:08

Is deze discussie nog steeds bezig, dit kost alleen maar geld zo!!

;-) Gerrit Farla|06.09.12|15:49

ProRail, NS en overige stakeholders zijn lerende organisaties. Het management van de diverse organisaties trekken er hard aan om zaken te verbeteren. In de ProRail organisatie merk ik duidelijk een verbeterende beweging. Ook de betrokken aannemers laten een meegaande tendens zien. Ik verwacht de komende perioden een merkbare verbetering te zien in de geleverde kwaliteit van betrokken partijen. Dus overheid en gebruikers blijf kritisch kijken hoe partijen acteren, zij doen er echt wel iets mee.

Jan Koning|06.09.12|16:33

Eerst een correctie op wat Bashir zei: door het samenvoegen van ProRail en NS kan op de overhead (niet overheid!) bezuinigd worden, omdat beide organisaties worden samengevoegd.

Ten tweede is de marktwerking op het spoor in het reizigersvervoer dan wel niet helemaal gelukt, in het goederenvervoer is dat wel degelijk het geval. Reed voorheen alleen NS Cargo (later Railion, thans DB Schenker) als goederenvervoerder in Nederland, nu rijden er 17 vervoerders. Marktwerking genoeg, lijkt me.

GT de Boer|07.09.12|10:16

Ook in het reizigersvervoer is sprake van marktwerking. Arriva is met ingang van volgend jaar veruit de tweede grote reizigersvervoerder per spoor van Nederland. En de grootste in het Noorden. Daarnaast rijden Connexxion, Syntus en Veolia reizigers treinen in Nederland.

Jan Koning|07.09.12|12:22

@GT de Boer: die marktwerking in het reizigersvervoer is direct of indirect grotendeels een concurrentie tussen staatsbedrijven. Arriva is eigendom van Deutsche Bahn; Connexxion valt viaTransdev en de Caisse des Dépôts onder het Franse ministerie van Financien. Keolis is eigenaar van Syntus (sinds aug.). Keolis is voor 44,5% eigendom van SNCF, wederom een staatsbedrijf. Alleen Veolia is een echt particulier, beursgenoteerd bedrijf (waarvan Caisse des Dépôts toch nog weer voor 9,2% eigenaar is).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.