Het European Hyperloop Center (EHC) in het Groningse Veendam is gereed voor de eerste tests. Al over enkele weken schieten de eerste capsules door de 420 meter lange buis, waarmee ontwikkelaars nieuwe technologieën kunnen uitproberen.Lees verder
InnovatieDe zon breekt woensdag 20 maart langzaam maar zeker door boven het spooremplacement van Railcenter in Amersfoort. Daar maken vijf trotse student-engineers zich klaar voor de presentatie van hun uitvinding: een robot die monteurs flink...Lees verder
De metro van New York City krijgt een opknapbeurt. Een team bestaande uit Nordic Signals en twee grote Amerikaanse ingenieursbureaus, is bezig de MTA te helpen het oude signaleringssysteem te vervangen door CBTC-signaleringstechnologie (communications-based train...Lees verder
Een nieuwe zet in het schaakspel tussen Overijssel en Den Haag. De provincie wil het spoor tussen Almelo en Hardenberg elektrificeren, maar wil daarbij toezeggingen van het ministerie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat...Lees verder
Cecilie Bjørlykke en Ingar Østerby, beiden Senior Advisers bij het Norwegian Railway Directorate (NRD), belichtten het Noorse onderzoek naar de integratie van Automatic Train Operation (ATO) met het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De...Lees verder
Delft Hyperloop wil als eerste ter wereld een hyperloopsysteem bouwen waarmee een volledige baanwissel kan worden gemaakt. Het studententeam uit Delft onthulde gister het ontwerp waarmee ze meedoen aan de European Hyperloop Week in Zürich....Lees verder
ProRail heeft naar eigen zeggen kennisgenomen van een nieuwe techniek, Fibre Optic Movement Sensoring (FOMS). Deze techniek, ontwikkeld door het Britse Focus Sensors – biedt de mogelijkheid om verschuivingen in een aarden baan te monitoren....Lees verder
Tussen het Westland en de havens van Rotterdam moet een hyperloop komen voor supersnel goederenvervoer. Dat vinden in ieder geval de gemeente Westland en de aldaar gevestigde tuinbouwsector. Deze investering zou nodig zijn om de...Lees verder
Een nieuw rekenmodel maakt het mogelijk om spoortrillingen te simuleren op verschillende soorten ondergrond. Deltares, TNO, TU Delft en ProRail hebben in samenwerking het zogeheten Spoor Trillingen Emissie Model (STEM) ontwikkeld. Het model moet ingenieurs...Lees verder
In het Groningse Veendam wordt naast de 420 meter lange testbaan mogelijk ook de drie kilometer lange Hyperlooptestbaan aangelegd. Voor die lange testbaan was ook de Groningse wijk Meerstad in beeld, maar daar ziet de...Lees verder
Ook in de spoorsector is de digitale transformatie in volle gang. De transformatie gaat over het optimaliseren van processen, ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en het verbeteren van de klantbeleving. Die omvat meer dan...Lees verder
In onderstaand filmpje zie je hoeveel werk het is om te controleren of er spanning staat op de bovenleiding en om deze vervolgens kort te sluiten. Het is bovendien geen prettig, want soms ook vies...Lees verder
veel bijvangst uit puntenwolkenHet in Den Dolder gevestigde geodetisch ingenieursbureau GeoNext is een kei in het verzamelen en bewerken en analyseren van data. Ze doen dat onder meer voor ProRail en maken daarbij gebruik van lidar met scanners...Lees verder
ProRail, NS en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben een plaats gevonden waar partijen met 5G kunnen experimenteren met toepassingen in de spoorsector: het Railcenter in Amersfoort. “Het Railcenter biedt een geschikte omgeving. Het...Lees verder
Uiterlijk in 2050, maar als het even kan in 2040 hoopt ProRail de belangrijkste spoorlijnen in Nederland te hebben voorzien van European Rail Traffic Management System (ERTMS). “Maar tot die tijd moeten we ook vooruit”,...Lees verder
Rangeren met een batterij-elektrische locomotief is volkomen logisch, vindt Mark Remie van Nexrail. “Het is schoon en daarmee een goed alternatief voor de vele diesellocs die dagelijks rondrijden in Nederland.” Maar toch loopt zijn bedrijf...Lees verder
Daphne van der Linden is maandag uitgeroepen tot IT-talent van het jaar tijdens de uitreiking van de Computable Awards 2023. In de categorie overheidsprojecten sleepte Esri het brons in de wacht en in de categorie...Lees verder
dossier energieMinister voor Klimaat en Energie Rob Jetten heeft woensdag een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer over de netcongestie die Nederland dreigt te laten vastlopen. “Netcongestie begint ook in toenemende mate een knelpunt te worden...Lees verder
Alles weten over de laatste Technische Specificaties Interoperabiliteit (TSI) die deze maand van kracht is geworden? Ricardo Rail praat je er in een podcast van 20 minuten over bij. Principal consultant EU Rail regulations and...Lees verder
Het eerste echte testcentrum voor hyperloops van Nederland gaat officieel van start in Veendam. In de plaats in de provincie Groningen verrijst de komende tijd een 420 meter lange testbaan voor dit mogelijke vervoermiddel van...Lees verder
dossier energieRET en het consortium ‘de Energieverbinders’, bestaande uit Strukton Rail, Strukton Power en Hedgehog Applications, introduceren op 2 december 2024 in Rotterdam een Energiebank die zichzelf oplaadt via de bovenleiding van de trambaan als deze...Lees verder
Sinds mei van dit jaar rijdt een groot deel van de Arriva-treinen niet meer op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO). Volgens Arriva schieten de kosten van de plantaardige brandstof momenteel door het dak. De vervoerder wil...Lees verder
Kennisdeling Life Cycle SolutionsPrestatie-eisen van spoorsystemen en materialen worden steeds hoger maar capaciteit en tijd voor onderhoud neemt steeds verder af. Reden voor voestalpine Railway Systems om in te zetten op levenscyclusoplossingen (Life Cycle Solutions) van spoorwegmaterieel zoals...Lees verder
Voor veel spoorvervoerders is adequate diagnose van hun rollend materieel tijdens de operatie cruciaal. Met als doel hoge betrouwbaarheid, beschikbaarheid en onderhoudbaarheid. Een kwalitatief goed diagnosesysteem is daarvoor onontbeerlijk, maar in de operatie geen vanzelfsprekendheid....Lees verder
In Engeland hebben Costain en National Highways een 3D-geprinte betonnen kopwand gemaakt. Deze wordt getest als onderdeel van het bouwproces. De geprinte wanden zijn onderdeel van een faunapassage en beschermen de pijp en het omliggende...Lees verder
De eerste resultaten van een monitoringsonderzoek naar faunapassages zijn binnen. ProRail heeft in de afgelopen jaren, in opdracht van Natuurmonumenten en de provincie Noord-Holland, verdekte faunapassages onder het spoor aangelegd, zodat kleine dieren als salamanders...Lees verder