Een goederentrein in Oberhausen, Duitsland

Aanleg Duitse deel Betuweroute loopt jarenlange vertraging op

Gepubliceerd op 16-02-2017 om 11:48

De aanleg van het Duitse deel van de goederenspoorlijn Betuweroute loopt naar verwachting jarenlange vertraging op. De Duitse bondsregering heeft aangegeven dat pas in 2019 alle twaalf vergunningen zullen zijn afgegeven. Vanwege diverse bezwaarprocedures duurt het langer om de vergunningen rond te krijgen, waardoor de einddatum van de oplevering enkele jaren zal opschuiven. Dat heeft staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt.

Tot nu toe is er nog maar één van de twaalf vergunningen verleend. Deze vergunning gaf toestemming om te starten met de bouwwerkzaamheden in Oberhausen, waarvoor in januari het officiële startsein is gegeven. De Duitse bondsregering wil pas als alle bouwvergunningen zijn verleend, aangeven wanneer ze verwacht dat het grote spoorproject zal zijn afgerond. Dijksma geeft in haar brie aan de Tweede Kamer aan te verwachten dat de beoogde einddatum van 2022 in ieder geval niet gehaald zal worden.

Betuweroute

De Betuweroute maakt deel uit van de belangrijke goederencorridor van Rotterdam naar het Italiaanse Genua. Nederland en Duitsland hebben in 1992 afgesproken dat het spoor tot Oberhausen zou worden doorgetrokken om het goederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en het Duitse Ruhrgebied te verbeteren. Duitsland verbreedt daarvoor het spoor, ook wel Derde Spoor genoemd. Met de aanleg van het Derde Spoor hoeven goederentreinen en passagierstreinen elkaar niet meer te hinderen, waardoor de capaciteit omhoog gaat.

De Duitse spoorbeheerder DB Netz heeft aangegeven dat veel van de aanvankelijk geplande bouwwerkzaamheden in 2017 niet doorgaan. Daardoor zal de Betuweroute in 2017 minder buiten dienst worden gesteld dan aanvankelijk was gepland. De goederenspoorlijn zal ongeveer zestig dagen enkelsporig en tien dagen dubbelsporig buiten dienst worden gesteld. In 2018 en de daarop volgende jaren zal de verbinding één week per maand uit dienst zijn.

Dijksma meldt dat is overwogen om ook de werkzaamheden aan Nederlandse zijde uit te stellen, maar deze moeten doorgaan omdat zij nodig zijn “voor een verantwoorde staat van de infrastructuur en een betrouwbare operatie”.

Omleidingen

“In 2017 zal het aantal om te leiden treinen ruwweg een derde zijn van het aantal dat in 2016 is omgeleid. Daarmee zal de hinder langs de omleidingsroutes als gevolg van omgeleid treinverkeer beduidend minder zijn. Anderszijds moet er rekening mee gehouden worden dat ook na 2022 treinverkeer omgeleid zal worden.”

Tijdens de werkzaamheden aan de Betuweroute worden goederentreinen omgeleid via de Brabantroute en Oost-Nederland om bij Venlo en Oldenzaal de grens over te gaan. Staatssecretaris Dijksma heeft diverse maatregelen om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Aanleg Duitse deel Betuweroute loopt jarenlange vertraging op”

kees boodt|16.02.17|14:37

gek he heren politici dat er vrijwel niemand meer in Europa voor de EU is!?

Jan-Willem Tinselboer|16.02.17|17:55

zie ook
http://www.emmerich-oberhausen.de
en als toegift
http://www.germanrail.fr.yuku.com
gebruik als zoekterm
‘Sterkrade’ (meteen onder ‘advanced search’ (rechts))
en selecteer (de derde van vijf)
D 68 1963: Section Oberhausen – Emmerich
en zie hoe ingrijpend onze wereld zich in ruim een halve eeuw veranderd heeft

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.