Feestelijke opening Gotthardtunnel, foto: ANP

Gotthardtunnel op spectaculaire wijze geopend

Foto: ANP, voor eenmalig gebruik

De Gotthard-basistunnel in Zwitserland is woensdag na zeventien jaar bouwen feestelijk in gebruik genomen.  Dat gebeurde met veel spektakel en onder aanwezigheid van internationale hoogwaardigheidsbekleders, onder wie minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

Door de spoortunnel kunnen 260 treinen per dag van maximaal 740 meter rijden. De tunnel is 57 kilometer en is daarmee de langste spoortunnel ter wereld. Het project heeft in totaal 18 miljard euro gekost.

Spoortunnels

Met de nieuwe basisspoortunnels wordt een vlakke verbinding door de Alpen gerealiseerd; de noord-zuidcorridor (Corridor Rhine-Alpine). Deze maand gaan de eerste treinen rijden door de nieuwe Gotthard-spoortunnel. Eind 2016 is hij volledig operationeel. Met de basistunnels wordt op milieuvriendelijke wijze ruimte geboden aan de groeiende mobiliteit. Goederen kunnen nu nog sneller en efficiënter per spoor, in plaats van over de weg, vervoerd worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gotthardtunnel op spectaculaire wijze geopend | SpoorPro.nl
Feestelijke opening Gotthardtunnel, foto: ANP

Gotthardtunnel op spectaculaire wijze geopend

Foto: ANP, voor eenmalig gebruik

De Gotthard-basistunnel in Zwitserland is woensdag na zeventien jaar bouwen feestelijk in gebruik genomen.  Dat gebeurde met veel spektakel en onder aanwezigheid van internationale hoogwaardigheidsbekleders, onder wie minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu.

Door de spoortunnel kunnen 260 treinen per dag van maximaal 740 meter rijden. De tunnel is 57 kilometer en is daarmee de langste spoortunnel ter wereld. Het project heeft in totaal 18 miljard euro gekost.

Spoortunnels

Met de nieuwe basisspoortunnels wordt een vlakke verbinding door de Alpen gerealiseerd; de noord-zuidcorridor (Corridor Rhine-Alpine). Deze maand gaan de eerste treinen rijden door de nieuwe Gotthard-spoortunnel. Eind 2016 is hij volledig operationeel. Met de basistunnels wordt op milieuvriendelijke wijze ruimte geboden aan de groeiende mobiliteit. Goederen kunnen nu nog sneller en efficiënter per spoor, in plaats van over de weg, vervoerd worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.