Betinna Feldhausen van DB Netz AG

Planning Duitse deel Betuweroute in gevaar door bezwaarprocedures

Gepubliceerd op 07-04-2016 om 11:57

Bezwaarprocedures rondom vergunningen kunnen mogelijk roet in het eten gooien van de planning voor de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute. Van de twaalf vergunningen die er zijn aangevraagd voor de werkzaamheden aan de goederenspoorlijn is er nog maar één verleend. Daarnaast lopen er diverse bezwaarprocedures. Daardoor is het onzeker of het zogeheten Derde Spoor volgens planning in 2022 klaar zal zijn. Dat werd dinsdag duidelijk tijdens een bijeenkomst over de goederenspoorlijn in het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) van ProRail in Utrecht.

Hoewel de vergunningen nog niet rond zijn, stelde René van de Plas van de Stuurgroep Derde Spoor dat er nog steeds wordt uitgegaan van de realisatie in 2022. Bij de informatiebijeenkomst vertelden vertegenwoordigers van ProRail, de Duitse spoorbeheerder DB Netz AG en de Stuurgroep Derde Spoor over de vorderingen in het project.

Vergunningen

Projectwoordvoerder Kirsten Verbeek van Deutsche Bahn: “Het ligt aan de overheden en de omwonenden hoe snel de vergunningen rond zijn. Wij hebben hier weinig invloed op. De vergunningprocedures zijn complex in Duitsland. We hebben in Duitsland bijvoorbeeld andere wetgeving op het gebied van geluidsoverlast dan in Nederland, dus het is niet mogelijk om dezelfde wetgeving die voor het Nederlandse deel geldt in ons land toe te passen.”

Dit jaar vinden er vier publieke horingen plaats over de vergunningen en volgend jaar twee. Vooralsnog heeft dit geen invloed op de bouwwerkzaamheden, vertelde Betinna Feldhausen van DB Netz AG. “We zijn al met bouwen gestart in Oberhausen. Er wordt onder meer gewerkt aan het omzetten van de bovenleidingsspanning. Op dit moment wordt er nog van de Betuweroute, naar het reguliere Nederlandse spoor en dan vervolgens naar de Duitse bovenleidingsspanning overgeschakeld. De extra knip wordt eruit gehaald.”

Derde Spoor

Het Derde Spoor is een 70 kilometer lange nieuwe spoorlijn tussen Emmerich en Oberhausen, een belangrijke verbinding van de Betuweroute richting Ruhrgebied en verder. Over de gehele lengte komen geluidsschermen. Daarnaast past DB Netz AG 11 stations en 47 viaducten en bruggen aan. De totale kosten van het project in Duitsland bedragen 1,5 miljard euro.

In Nederland komt er drie kilometer nieuw spoor tussen Zevenaar en de grens. Daardoor zijn personentreinen en goederentreinen in de toekomst van elkaar gescheiden, waardoor er minder oponthoud is. De sporen, wissels en bovenleiding worden aangepast zodat er het treinverkeer kan toenemen. De werkzaamheden in Nederland zijn in 2018 afgerond.

Duitse deel Betuweroute
Bron: DB Netz AG

Werkzaamheden

Door de werkzaamheden kunnen er tijdelijk minder goederentreinen over de Betuweroute rijden. Tussen 16 april en halverwege oktober zijn er lange periodes waarin weinig of geen treinverkeer mogelijk is. Ook in 2017 vinden er opnieuw werkzaamheden plaats.

In deze periodes worden de treinen omgeleid om bij Venlo of Oldenzaal de grens over te gaan. Daarnaast zorgt ProRail ervoor dat er voldoende ruimte is voor goederenvervoer op de Brabantroute. Verder wordt de mogelijkheid onderzocht van aanpassing van het spoor bij Herzogenrath, zodat goederentreinen ook daar de grens over kunnen. Op de omleidingsroutes worden in deze periodes geen werkzaamheden gepland. Het vervoer van gevaarlijke stoffen wordt zoveel mogelijk over de Betuweroute geleid.

Omleidingen

Om de omleidingen tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk te laten verlopen, is de Stuurgroep Derde Spoor in het leven geroepen. In de Stuurgroep zijn het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorzitter), Havenbedrijf Amsterdam, Havenbedrijf Rotterdam, het Strategisch Platform Logistiek, ProRail, decentrale overheden, vervoerders en verladers vertegenwoordigd. Volgens René van de Plas van de Stuurgroep Derde Spoor heeft een pakket van veertig maatregelen ervoor gezorgd dat in 2015 tijdens werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute “geen noemenswaardige hinder” voor het spoorgoederenvervoer is geweest. Uit cijfers van ProRail blijkt dat het zelfs is gelukt om een toename van het spoorgoederenvervoer te realiseren. Deze verwachting is er ook voor 2016 en 2017, vertelde Van de Plas.

“We zijn er mee bezig om de reservecapaciteit van 25 procent te verkleinen, zodat we in die periodes meer goederenvervoerders over de diverse routes kunnen leiden. Dat zit hem in de operatie maar ook in de infrastructuur. Tegelijkertijd moeten we zorgen dat extra goederentreinen geen invloed hebben op de punctualiteit van het reizigersvervoer.” Daarnaast wordt een deel van de capaciteit gebruikt om bij verstoringen de treinenloop goed te kunnen bijsturen.

De spoorwerkzaamheden in 2016:
Werkzaamheden derde spoor Duitsland

Betuweroute

De Betuweroute maakt deel uit van de belangrijke goederencorridor van Rotterdam naar het Italiaanse Genua. Het aantal goederentreinen dat over de 174 kilometer lange Betuweroute rijdt neemt ieder jaar toe. Op dit moment rijdt 70 procent van alle goederentreinen tussen Nederland en Duitsland via deze goederenspoorlijn.

De aansluiting in Duitsland is op dit moment een belemmering voor een toename van de capaciteit, vandaar dat deze wordt aangepakt. Er rijden al met enige regelmaat het maximale aantal van 110 treinen per dag. Na de aanpassingen van het spoor tussen Zevenaar en Oberhausen wordt de capaciteit met ruim dertig procent verhoogd naar 160 treinen per dag.

Betuweroute
Bron: DB Netz AG

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Planning Duitse deel Betuweroute in gevaar door bezwaarprocedures”

Wim Broerse|07.04.16|16:30

Waarvoor sta ik hier niet van te kijken? Dat er bezwaarprocedures zouden komen kon iedere malloot op zijn tien vingers natellen. En dan ligt het aan o.a. de omwonenden hoe snel de vergunningen rond zijn? Tuurlijk, je zal maar een net huisje hebben en je krijgt ineens (nog een) spoor in je achter- of voortuin. Zou ik ook bezwaar tegen maken. Volgens mij had men dit kunnen voorzien. Snap ik zelfs.
Om met een bekende Nederlander te spreken: Zijn zij nou zo dom, of ben ik nou zo slim……

Fred van Assendelft|07.04.16|21:42

Niet om de hete brij heendraaien: Duitsland zit er niet op te wachten dat er een goede verbinding met Rotterdam komt. Liever alles via Hamburg.

Arco Sierts|19.04.16|14:07

voordat we de beschuldigende vinger richting de buren wijzen: wat hadden we ook al afgesproken in de Overeenkomst van Warnemuende? Juist: spreiding over de drie grensovergangen. Dat NL vrijwel alles van de Betuweroute over Emmerich wil laten rijden, is onze eigen NL-politieke keuze. En dat Emmerich-Overhause daarvoor eerder volloopt is een gevolg van die keuze :-O

Kortom, eerst ff in de spiegel kijken, voordat je de buren (evident vals) beschuldigt van ‘Hamburgse voortrekkerij’…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.