ILT: info over gevaarlijke stoffen in goederenwagons moet beter
De informatie over goederenwagons met gevaarlijke stoffen op emplacementen is in 2014 na controles in 97 procent van de gevallen juist gebleken. Daaruit blijkt dat de invoering van het Informatiesysteem Gevaarlijke Stoffen (IGS) ervoor heeft gezorgd dat de informatie over de samenstelling en positie van deze wagons beter beschikbaar is. Hoewel het nalevingspercentage hoog is, zijn de verstrekte gegevens nog niet betrouwbaar genoeg voor de hulpdiensten. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport in een onderzoek naar dit informatiesysteem.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Je kunt de kwaliteit van het IGS in het internationaal vervoer sterk verbeteren door de capaciteit van het GSM-R systeem bij de ERTMS sterk uit te breiden en in beschikbare capaciteit te gebruiken voor verdere info over lading en eigenaar. Volgens mij is de apaaratuur daarvoor geschikt.
Nu nog een systeem waarmee te realiseren is dat ook 97% van de gevaarlijke lading in vrachtwagens en binnenvaartschepen bekend is bij de bevoegde instanties…..
Oftewel, waarom ligt de focus in Nederland zo extreem nadrukkelijk op het qua omvang beperkte vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor? Terwijl vele studies aangetoond hebben dat spoor de veiligste modaliteit is.