Goederentrein, gevaarlijke stoffen

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen in werking getreden

De regeling Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen is woensdag in werking getreden door een wetswijziging. Het Basisnet verhoogt de veiligheid van mensen die wonen of werken in de buurt van onder andere spoortrajecten waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. In de regeling ligt vast wat de maximale risico’s voor omwonenden mogen zijn. Die begrenzing was er tot nu toe niet. Het Basisnet zorgt ervoor dat gevaarlijke stoffen tussen de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het buitenland vervoerd kunnen blijven worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen in werking getreden”

Jeroen de Vries|01.04.15|16:00

Laat dan ook de keteltreinen tussen Antwerpen en Geleen via Budel rijden. Als er nu iets met die treinen gebeurt, flippen ze in Midden- en West-Brabant.

Marieke van Gompel|03.04.15|14:55

Reactie van Jan Fransen, Expert Milieugegevens bij Natuur en Milieu:
Wordt de veiligheid echt verhoogd? Ik hoor dat in elk geval voor wegen de veiligheidplafonds op een twee maal zo hoog niveau zijn vastgesteld als het feitelijke vervoer van gevaarlijke stoffen nu vereist. Dus ruimte voor verdubbeling van het risico voor de omgeving ipv. dat het veiliger wordt! Is dat met spoor anders?

Marieke van Gompel|03.04.15|14:55

Vervolg reactie Jan Fransen:
Ik trek de parallel met geluidplafonds voor wegen die bij wet uitgerust werden met een cadeautje voor de wegbeheerders van 1,5 dB werkruimte bovenop het actuele geluidniveau, hetgeen in de praktijk een toename van het verkeer met 40 procent mogelijk maakt en dus 1,5 dB meer lawaai op de gevel van woningen mogelijk maakt (en hier en daar door de minister NB. voor de verhoging maximum snelheid is gebruikt).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen in werking getreden | SpoorPro.nl
Goederentrein, gevaarlijke stoffen

Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen in werking getreden

De regeling Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen is woensdag in werking getreden door een wetswijziging. Het Basisnet verhoogt de veiligheid van mensen die wonen of werken in de buurt van onder andere spoortrajecten waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. In de regeling ligt vast wat de maximale risico’s voor omwonenden mogen zijn. Die begrenzing was er tot nu toe niet. Het Basisnet zorgt ervoor dat gevaarlijke stoffen tussen de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het buitenland vervoerd kunnen blijven worden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen in werking getreden”

Jeroen de Vries|01.04.15|16:00

Laat dan ook de keteltreinen tussen Antwerpen en Geleen via Budel rijden. Als er nu iets met die treinen gebeurt, flippen ze in Midden- en West-Brabant.

Marieke van Gompel|03.04.15|14:55

Reactie van Jan Fransen, Expert Milieugegevens bij Natuur en Milieu:
Wordt de veiligheid echt verhoogd? Ik hoor dat in elk geval voor wegen de veiligheidplafonds op een twee maal zo hoog niveau zijn vastgesteld als het feitelijke vervoer van gevaarlijke stoffen nu vereist. Dus ruimte voor verdubbeling van het risico voor de omgeving ipv. dat het veiliger wordt! Is dat met spoor anders?

Marieke van Gompel|03.04.15|14:55

Vervolg reactie Jan Fransen:
Ik trek de parallel met geluidplafonds voor wegen die bij wet uitgerust werden met een cadeautje voor de wegbeheerders van 1,5 dB werkruimte bovenop het actuele geluidniveau, hetgeen in de praktijk een toename van het verkeer met 40 procent mogelijk maakt en dus 1,5 dB meer lawaai op de gevel van woningen mogelijk maakt (en hier en daar door de minister NB. voor de verhoging maximum snelheid is gebruikt).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.