Betuweroute, goederenlijn

Onderzoek naar risico’s alternatieve routes goederentreinen

Er dient een onderzoek te komen naar de risico’s en overlast van het toenemende spoorgoederenvervoer in Gelderland, Brabant en Overijssel. Daartoe heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen. Door werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute kunnen er tussen 2015 en 2022 veel minder treinen van deze spoorgoederenlijn gebruikmaken. Dat betekent dat er meer goederentreinen over het reguliere spoor door de drie provincies gaan rijden. De Tweede Kamer wil dat Mansveld hiervan de veiligheidsrisico’s en overlast in kaart brengt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Onderzoek naar risico’s alternatieve routes goederentreinen”

Henk-Jan Wormgoor|07.02.14|00:01

73 km in 7 jaar en 2 jaar gewoon verspillen is netto 8 km spoor per jaar!
Dat lijkt meer op boycotten door Duitsland van de vooruitgang (en boycotten van Rotterdam) dan op efficient en effectief RFC1 en RFC8 bevorderen. Europa moet aandringen op versnellen van deze procedure. Dit lijkt helemaal nergens op!
Nederland is niet geschikt voor allerlei omleidingen van goederentreinen over bestaand spoor tussen 2015 en 2022.

Thijmen van Iterson|07.02.14|08:49

Dit is al jaren het beleid van de Oosterburen, zij hebben geen belang bij een goede verbinding met Rotterdam. Van uit Brussel en Den Haag moet hier veel zwaarder op aangedrongen worden.
Zij zijn in staat op zeer korte termijn hoge snelheidslijnen te bouwen met tunnels, viaducten etc. en onteigeningen, procedures en dan dit stukje vrijwel vlak niet.
Dit lijkt meer op boycotten, nee het is gewoon boycotten, we motte da nie.

Ans van Duuren|27.03.14|11:53

Het lijkt inderdaad op boycotten van Duitsland. Wij moeten hier geen genoegen mee nemen. Wij moeten zo snel als mogelijk van de goederentreinen af over ons gewone spoor. Dit geeft zoveel overlast en gevaarlijke situaties met zich mee. De tweede kamer zou zich hier snel over moeten uitspreken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.