Wetsvoorstel: goederentreinen over lokaal spoor mogelijk

Bij de Tweede Kamer is onlangs de Wet lokaal spoor ingediend.  Het wetsvoorstel actualiseert de regelgeving voor regionale en lokale spoorwegen. De wet maakt het onder meer mogelijk om ook goederentreinen over lokale spoorwegen te laten rijden, vertelt advocate Viola Sütő van LegalRail. In eerdere wetsvoorstellen was dit niet meer mogelijk. Toch heeft het voorstel nog altijd te veel procedurevoorschriften.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Wetsvoorstel: goederentreinen over lokaal spoor mogelijk”

Ing ACF Sierts|30.07.12|11:29

Huh? Wat is hier nieuw aan? Hoe lang is het geleden dat er goederentreinen reden op het tramspoor Groningen-Leek-Drachten? En hoe rijdt de Bentheimer Eisenbahn?

Het echte probleem is mijns inziens dat overheid en spoorsector zichzelf volledig klemzetten door dramatisch vakinhoudelijk kennisgebrek. Dat kennisgebrek is de werkelijke oorzaak van onwerkbare stapels papier. Lightrail is niet de oplossing, maar slechts een ijsbergpuntje van een veel dieperliggend kennis- en sturingsprobleem.

Chris|31.07.12|10:02

Tot 1974 reden tussen Den Haag en Scheveningen dagelijks goederentreinen. Stadspersonenvervoerder HTM had voor dit doel twee locjes om te rijden tussen de Duinstraat in Scheveningen en de Delfselaan in Den Haag. Dit ging gewoon tussen de trams van lijn 11 in.
Niks nieuws onder de zon dus…

Simon|31.07.12|13:31

Mevrouw Sütő waarschuwt hier voor vergaande procedurevoorschriften die een terugkeer van de lokale goederentrein juist wel eens in de weg zouden kunnen staan.
Dit doet me denken aan de vergaande procedures van onze nationale spoorbeheerder die er bij onregelmatigheden van betrekkelijk geringe omvang al toe leiden dat treinverkeer urenlang stil komt te liggen en stations volledig worden ontruimd.
Ik weet niet of vakinhoudelijk kennisgebrek hieraan ten grondslag ligt maar het zou me niet verbazen.

VJA Sütö|06.08.12|12:59

Heren, dank voor uw reactie. In het interview wordt echter geen vergelijking gemaakt tussen de ‘oude’ Locaalspoor- en tramwegwet en het wetsvoorstel dat nu in de TK ligt, maar tussen een eerder door het Ministerie gedaan wetsvoorstel en het uiteindelijk bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstel. Gelukkig is het Ministerie in dit laatste wetsvoorstel teruggekomen op het rigide regime van het eerdere wetsvoorstel, zodat combi’s die HTM ooit maakte, nu nog steeds mogelijk zijn.

Simon|06.08.12|20:00

Erg ingewikkeld allemaal, zo’n wetsvoorstel. Ook na wat surfen op het internet.
Waar bij het wegvervoer alles van woonerf tot autosnelweg als vanzelf in elkaar vloeit lijkt aanleg en beheer van een spoorbaan de laatste decennia een hele opgaaf.
Misschien was die gedetailleerde, meer inhoudelijke normstelling uit de hoogtijdagen van het spoorvervoer zo gek nog niet.
Ook de nieuwe EU- richtlijnen kunnen een bron van inspiratie zijn.
Zij maken op Europees niveau van alles mogelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wetsvoorstel: goederentreinen over lokaal spoor mogelijk | SpoorPro.nl

Wetsvoorstel: goederentreinen over lokaal spoor mogelijk

Bij de Tweede Kamer is onlangs de Wet lokaal spoor ingediend.  Het wetsvoorstel actualiseert de regelgeving voor regionale en lokale spoorwegen. De wet maakt het onder meer mogelijk om ook goederentreinen over lokale spoorwegen te laten rijden, vertelt advocate Viola Sütő van LegalRail. In eerdere wetsvoorstellen was dit niet meer mogelijk. Toch heeft het voorstel nog altijd te veel procedurevoorschriften.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Wetsvoorstel: goederentreinen over lokaal spoor mogelijk”

Ing ACF Sierts|30.07.12|11:29

Huh? Wat is hier nieuw aan? Hoe lang is het geleden dat er goederentreinen reden op het tramspoor Groningen-Leek-Drachten? En hoe rijdt de Bentheimer Eisenbahn?

Het echte probleem is mijns inziens dat overheid en spoorsector zichzelf volledig klemzetten door dramatisch vakinhoudelijk kennisgebrek. Dat kennisgebrek is de werkelijke oorzaak van onwerkbare stapels papier. Lightrail is niet de oplossing, maar slechts een ijsbergpuntje van een veel dieperliggend kennis- en sturingsprobleem.

Chris|31.07.12|10:02

Tot 1974 reden tussen Den Haag en Scheveningen dagelijks goederentreinen. Stadspersonenvervoerder HTM had voor dit doel twee locjes om te rijden tussen de Duinstraat in Scheveningen en de Delfselaan in Den Haag. Dit ging gewoon tussen de trams van lijn 11 in.
Niks nieuws onder de zon dus…

Simon|31.07.12|13:31

Mevrouw Sütő waarschuwt hier voor vergaande procedurevoorschriften die een terugkeer van de lokale goederentrein juist wel eens in de weg zouden kunnen staan.
Dit doet me denken aan de vergaande procedures van onze nationale spoorbeheerder die er bij onregelmatigheden van betrekkelijk geringe omvang al toe leiden dat treinverkeer urenlang stil komt te liggen en stations volledig worden ontruimd.
Ik weet niet of vakinhoudelijk kennisgebrek hieraan ten grondslag ligt maar het zou me niet verbazen.

VJA Sütö|06.08.12|12:59

Heren, dank voor uw reactie. In het interview wordt echter geen vergelijking gemaakt tussen de ‘oude’ Locaalspoor- en tramwegwet en het wetsvoorstel dat nu in de TK ligt, maar tussen een eerder door het Ministerie gedaan wetsvoorstel en het uiteindelijk bij de Tweede Kamer ingediende wetsvoorstel. Gelukkig is het Ministerie in dit laatste wetsvoorstel teruggekomen op het rigide regime van het eerdere wetsvoorstel, zodat combi’s die HTM ooit maakte, nu nog steeds mogelijk zijn.

Simon|06.08.12|20:00

Erg ingewikkeld allemaal, zo’n wetsvoorstel. Ook na wat surfen op het internet.
Waar bij het wegvervoer alles van woonerf tot autosnelweg als vanzelf in elkaar vloeit lijkt aanleg en beheer van een spoorbaan de laatste decennia een hele opgaaf.
Misschien was die gedetailleerde, meer inhoudelijke normstelling uit de hoogtijdagen van het spoorvervoer zo gek nog niet.
Ook de nieuwe EU- richtlijnen kunnen een bron van inspiratie zijn.
Zij maken op Europees niveau van alles mogelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.